Wednesday, December 25, 2013

bertahun-tahun dendam kerana dia pernah permainkan hati kita????????????????????

Selalu boleh di katakan,orang kalau sayang sanggup buat apa sahaja walaupun terpaksa buat dirinya terseksa. Tetapi bila dah tak suka dan sayang pelbagai alasan yang di berikan . Tak ada gunanya terus bertahan pada perasaan yang telah pergi. Jika saat ini dia telah menjadi milik orang lain maka lepaskanlah.

Jangan habiskan waktumu menunggu seseorang yang bahkan tak mahu peduli tentang apa yang kamu rasakan.

Mungkin kita akan rasa sakit dan kecewa, sehinggakan bertahun-tahun kita tak dapat memaafkan apa yang dia buat pada kita. Dendam terukir di hati yang paling dalam khas untuknya. Walaupun kadang kita telah temui orang yang baru tetapi untuk memaafkan dia tidak semudah yang di sangka. 
Dia pernah mainkan perasaan aku, sampai mati pun aku tak akan maafkan dia .
Ayat ini selalu di pertuturkan , begitu sukarnya memaafkan orang lain walaupun orang yang kita dendam itu orang yang pernah buat kita bahagia. 

Memaafkan adalah bentuk rasa cinta yang tertinggi dan yang terindah, sebagai imbalannya kita akan menerima kedamaian dan kebahagiaan yang tak terhingga.

Kadang, sulit membiarkan cinta membimbing kita pada saat hati kita disakiti oleh orang lain.Tetapi, biarpun luka hati itu kecil atau besar kita tidak akan dapat benar-benar bahagia sebelum mahu memberi maaf.

Orang yang mempesona adalah mereka yang selalu baik pada orang lain.Jangan pernah merasa dendam sekalipun kepada orang lain,bahkan kepada mereka yang pernah menyakiti kita.
Pepatah arab pernah mengatakan " Cintailah yang di bumi, niscaya yang di langit akan mencintaimu."
Maka ikhlaskan apa yang berlaku, segalanya perancangan Allah yang telah di susun rapi. Mungkin derita yang kita rasa itu hanya di permulaan, di akhirnya ? InshaAllah bahagia menyapa. Janji Allah itu pasti, seseorang yang selayaknya untuk kita.

Oleh itu janganlah kita menyimpan dan membalas dendam terhadap orang-orang yang telah menyakiti kita, sama ada secara fizikal atau perasaan. Maafkanlah mereka seperti yang Allah SWT berfirman dalam ayat 133-134, Surah Ali Imraan yang berikutnya:

Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;

Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.



*stop crying..wipe your tears...stay firm..stand ahead..carve a smile...move on.



No comments: